dijous, de setembre 28, 2006

Quo Vadis Catalan?













Ahir vaig anar de visita, amb un amic, a la seu d’un organisme que depèn íntegrament de l’Ajuntament de Barcelona. Hi vàrem anar per assistir a la presentació de l’entitat i rebre informació sobre els serveis que ofereix aquesta empresa als ciutadans i ciutadanes de Barcelona.

Fins aquí bé. Vàrem estar esperant fins que ens van fer entrar a una petita sala similar a un auditori en miniatura. La sala era acollidora. S’hi barrejava la fusta, que era pertot, amb ferro i altres materials metàl·lics. L’il·luminació era càlida i rebotava als sostres parets i terra creant un clima realment agradable.

La cosa és que a la porta d’entrada d’aquest espai hi havia un noi d’uns 35 anys repartint uns dossiers i donant-nos la benvinguda. Tot just vàrem seure el noi va començar a parlar. En aquell moment tant jo com el meu amic ens vàrem mirar de cop amb una expressió d’horror i sorpresa... ens havia agafat desprevinguts, la veritat. La qüestió és que el noi, segons semblava, es proposava a estar 110 minuts seguits parlant d’una manera extraordinària, que segurament no es dóna a cap lloc de l’univers. Només a Catalunya i Països Catalans.

Parlava en català i a cada frase canviava a l’espanyol. Es pot dir que era orador i traductor-intèrpret alhora. Una cosa mai vista. Ens vàrem quedar, molts dels assistents, absolutament trasbalsats. Xerrava a mil per hora i feia una demostració de bilingüisme agònic però efectiu fins al moment d’allò més esperpèntic i sobrehumà. Tot i que més de la meitat érem catalans i la meitat de l’altra meitat que no ho era segurament entenia el català, el xicot anava, de mica en mica abandonant el català fins arribar a parlar en espanyol exclusivament. El canvi va ser lent, com la meitat d’un eclipsi, però definitiu. Tan definitiu que fins i tot quan algú se li adreçava en català ell responia en la mateixa llengua però ràpidament canviava a l’espanyol.

Tot plegat va ser esperpèntic i, a més, distorsionava tant el discurs que la idea que volia explicar es perdia momentàniament en el buit de l’absurd.

Si més no, això ens hauria de fer reflexionar. És un exemple clar i quotidià del que passa al nostre país. Aquest exemple em fa refermar en la idea que el bilingüisme tal i com l’entenem és una quimera, no existeix. Sempre acaba amb la substitució d’una de les dues llengües en contacte, la més feble, que normalment resulta ser la pròpia d’aquell territori. Això em fa pensar que sí que hi ha conflicte lingüístic al nostre país, però amagat per por a no sé què. Patètic i trist i alhora real, ben real.

dimarts, de setembre 26, 2006

POMADA per viure més feliços



Farà ara uns 6 anys un grup anomenat, igual que un combinat alcohòlic menorquí, Pomada, va autoproduir-se un disc, el primer de dos. Ja abans havien recorregut els escenaris, les festes, els ateneus o fins i tot les festes privades d'arreu fent gaudir i ballar a tots els presents. Poc pensaven que durant uns anys esdevindrien un dels grups més originals i més coneguts i estimats d'arreu dels Països Catalans.

De fet, el fenomen Pomada va ser efervescent fins al moment de la seva dissolució. Es podria dir que van obrir una escletxa en el panorama musical català que abans no s'havia ni tan sols pensat que es pogués fer. Van tenir l'encert i el talent de barrejar música popular tradicional amb bases de ritmes i música electrònica tot rellegint el que s'havia fet fins aleshores en aquest estil musical. Van saber crear grans temes partint de la senzillesa de la musical popular i van gosar d'introduir-nos en el "Sound System" més estripat.

Realment aquest grup format a Sabadell per l'Helena Casas (veu i pandereta) i en Carles Belda (veu i acordió diatònic) va establir una fita d'un abans i un després en el món de la musica tradicional catalana renovada i va posar una banda sonora a un temps ple de novetats en tots els aspectes de la nostra visa.

És ben cert que parlo amb nostàlgia de Pomada per què va ser una proposta que va arribar en el moment oportú i va omplir la nostra quotidianitat amb una banda sonora ple de matisos i detalls especials que ens van fer sentir-nos feliços.

Després d'haver inventat l'estil rumbamuffin, haver popularitzat els garrotins dels gitanos catalans i haver editat un segon treball que només es pot trobar al seu web encara en actiu, en Carles Belda se'n va anar a un poble del Pirineu basc a viure-hi amb la seva companya, treballar en el grup Mesclat i treballar en altres projectes mentre que l'Helena Casas a fet un canvi de rumb i s'ha introduit en la música pop trist de la quotidianitat amb el grup Conxita.

alguns enllaços:
http://www.botiboti.org/grupsweb/pomada.html
http://www.inicia.es/de/gruppomada/
http://www.pomada.org/