dijous, de març 09, 2006

Uni, doli, treli, catoli...

Aquest vespre he vist, com és habitual, el programa Karakia del Canal 33. Ja us avanço que veure la televisió, encara que sigui engegada, no és una de les activitats que em fan trempar gaire. I menys darrerament que el transceptor televisiu cada cop més se sembla a un abocador incontrolat i absolutament il·legal. De fet s’assembla sospitosament massa al cubell de les deixalles d’un restaurant de menjar ràpid. Però cal dir que encara hi ha coses que valen la pena de veure a la televisió. Un d'aquests programes és Karakia.

Per qui no ho sàpiga aquest programa té com a objectiu fer una pinzellada de les diferents comunitats estrangeres que viuen als Països Catalans. Doncs avui hi sortia la comunitat hongaresa. Els hongaresos i els catalans s’assemblen més del que sembla en un primer moment. Nacions petites i amb orígens comtals semblants, amb llengües en perill d’ésser oblidades, relacions militars a l'edat mitjana i fins i tot persones, com Violant d’Hongria, reina de Catalunya i Aragó, esposada amb el rei en Jaume I.

Tota aquesta parrafada té un motiu. Perquè en un moment del reportatge hi apareix un grup de mares amb la seva respectiva canalla on es veu com els transmeten, sobretot, cançons tradicionals i infantils, dites i jocs que han anat passant de grans a petits, de generació a generació. En aquest moment se’m va passar pel cap que, o per la mala memòria que Déunostrusenyor m’ha obsequiat o per alguna altra raó, em semblava que jo i molta gent de la meva generació no tenia aquest bagatge intel·lectual de rondalles, cançons, jocs o dites populars. Em va saber una mica de greu perquè tard o d'hora aquestes coses es fan servir... si es coneixen clar. I això, precisament, és una de les coses que fa que una llengua es mantingui i una cultura sobrevisqui als avatars de la història i la política.

En acabar el programa vaig estar fent una petita recerca a partir d’una espècie de joc infantil que sí recordo de quan era més petit: el tal "ralet, ralet..." I em vaig ensopegar amb un web interessant i pràctic. De fet era el que estava buscant i ho vaig trobar gairebé a la primera. És una pàgina web de l'IES Ronda de Lleida on hi apareixen tota una sèrie ben completa de lletres de cançons per a canalla, a cura de na Maite Tarragó, juntament amb un arxiu d’àudio. En un moment on la gent anem perdent els nostres referents culturals, les nostres llengües i fins i tot les nostres identitats i la memòria col·lectiva, val la pena recórrer a webs com aquesta per a fer memòria i intentar deixar un llegat cultural a les persones petites que van venint al món.

... saca, barrraca, viri, viron, conta les hores que dotze hi són.

3 comentaris:

Anònim ha dit...

Hola!
Sóc la Maite Tarragó, l'autora de la web de "Cançons per als infants". M'ha fet molta il.lusió que l'hagueu trobat i que us hagi semblat tan útil. Amb les cançonetes de quan érem petits, cantades amb goig als nostres infants, podem crear aquells moments màgics que es recorden per sempre, que acompanyen, i que deixen lligams entranyables amb la pròpia llengua i cultura.
Salutacions a tots els samarretaires!
Maite Tarragó

L'escrivà En Teobald ha dit...

Hola Montse, m'ha agradat que t'hagi fet il·lusió aquest article. Era necessari, si més no, per poder ajudar a aquells que s'han trobat en la meva mateixa situació. És maco veure com encara hi ha gent que recorda i fa tot el possible per transmetre aquesta herència cultural a les noves generacions.

Moltes gràcies per la teva feina.

mamapi ha dit...

Son un avia que te dos preciosos xics de dos anys...i quan cantaben els nins, moltes vegades jo no recordaba les cançons...Gracias a tu he pogut gaudir de les lletres i encara que la partitura no la tinc, ja m'estabe... Jo canto al cor de la universitat de barcelona i el nostre director es diu jordi lluis rigol, per aixo en feia molta malicia no poder cantar aquestes cançonetes amb els meus petits tresors.

Trobo fantastic que tinguis un blog, d'aquesta manera ens poden com-municar, jo tambe tinc un blog que es diu:mamapi-nelly.blogspot.com, per si m'has de dir alguna cosa de les partitures...
Molt agraida i fort peto per a tu i les teves col-laboradores